Recensie De Onderwaterzwemmer- P.F. Thomese -juni 2015:

Titel: De onderwaterzwemmer
Auteur: P.F. Thomese
Uitgeverij: Atlas Contact uitgeverij
Verschenen: mei 2015
ISBN: 9789025444310

Flaptekst:
Bij de nachtelijke zwem-oversteek naar bevrijd gebied, in het laatste oorlogsjaar, raakt de veertienjarige Tin van Heel zijn vader kwijt. Een nacht en een dag en een avond blijft de jongen in de uiterwaard waken, turen, zoeken, maar zijn vader komt niet meer boven water. Als dertig jaar later, tijdens een Afrikaanse reis met zijn vrouw, het noodlot opnieuw dreigt, voelt hij dat de tijd gekomen is om alles recht te zetten.

De onderwaterzwemmer is een spannende en aangrijpende roman over de onherstelbaarheid van verlies en schuld daarover. En over redding, die komt wanneer je haar niet verwacht – maar die, onder water, steeds met je is mee gezwommen.

Over de schrijver:
P.F. Thomése, ( Doetinchem, 1958) is een van de veelzijdigste schrijvers van ons taalgebied; romancier, essayist, polemist, verhalenverteller, ironicus en scherp cultuurcriticus: onverschrokken en trefzeker en altijd weer verrassend. Een taalvirtuoos in elk genre dat hij beoefent. Veelvuldig genomineerd en bekroond met onder meer de ako Literatuurprijs en de Bob den Uylprijs, en in meer dan twintig talen vertaald.

Mijn mening over het boek:
Op aanraden van mevrouw Veronie Snijder-kramer, van Boekhandel Kramer te Winterswijk (achterhoek, NL), heb ik dit boek aangeschaft. De voorkant trok niet echt aan, zag er wat sippig en triest uit. Het boek oogde wat “moeilijk”. Al lezend neemt het verhaal je gelijk mee met de jongen die de oversteek maakt met zijn vader, maar waarbij zijn vader dan verdwijnt en niet meer gevonden wordt. Dat hakt er flink in bij de jongen. Het boek is opgebouwd in 3 delen, eigenlijk levensfasen, met elk zo zijn verloop. Om spoilers te verkomen, wil ik er niet teveel over verklappen, dus ik zeg..gewoon : in beginnen!

Wat mij opviel, is dat er geen dialogen in voor komen, alles speelt zich af als het ware  in het "hoofd” van hoofdpersoon Tin. Zo heb ik een boek nog nooit beleefd en gelezen. En geheel andere dimensie zeg maar.

Schrijver Thomese schrijft op een heel bijzondere manier het verhaal over Tin. Zijn schrijfwijze, daar moest ik zeker even aan wennen. In mooie literaire zinnen schrijft hij een prachtig verhaal, dat mij aan het eind erg deed ontroeren. De acties van de hoofdpersoon doet je soms verbazen. Het karakters maakt een aantal fases mee en dan het einde daar kwam bij mij de vraag "heb ik daar vrede mee, hoe dit zo afloopt?"..je gaat er nog even over nadenken..en dat is mooi!

Het eind was dus erg ontroerend. En heb hiervan genoten! Wat een prachtig verhaal.
Het boek “beklijft” zoals mevrouw Snijders mij vertelde, en “zwemt” nog steeds met mij mee!

***{ "Ik vind dit ,naast Schaduw in de wind, van Zafon,  het beste boek ever"}***