Uitgeverij: The House of Books, imprint van Amstelhuijs
Gelezen voor de leesclub van ThrillZone
Uitgave: augustus 2016
ISBAN13: 9789044348132

"Sidderende meeslepend psychologische thriller"

Ilse de Ruijter schreef 2 jaar geleden haar debuut “De onderkant van sneeuw”.  Dit boek kreeg de Hebban Thriller Debuut prijs 2015. Dus de verwachting was groot, bij het lezen van dit boek.

Later als ik dood ben gaat over hoofdpersoon Elin, 36 jaar, die alles goed geregeld heeft. Ze heeft fijne ouders een lieve vriend waarmee ze en samenwoont. Als ze op bezoek gaat bij familie en krijgt ze een bericht te horen die werkelijk haar zo vertrouwde leven door elkaar gooit. Niets is meer zeker. Was alles een leugen? Wie is haar biologische vader? Ze gaat bij haar ouders langs om te vragen waarom de oude dementerende tante Toos zulke dingen heeft verklapt. Want.. die mocht eigenlijk niks zeggen. Haar moeder wil haar geen antwoorden geven. Weet ze meer of wil ze haar beschermen door niets te zeggen? Ze komt er niet verder mee en wil nu echt weten wie haar echte vader is. Haar moeder blijft maar zwijgen, tot grote frustratie van Elin. Dan neemt ze een abrupt besluit, verbreekt haar relatie, neemt een andere baan en gaat verhuizen naar een appartement dichtbij haar nieuwe werk. Door deze verandering hoopt ze aanwijzingen en antwoorden te gaan vinden.

{ "Ik ben uitgeschakeld.
Ik ben 2 keer ik.Ik voel pijn en ik voel niets"}

Op haar nieuwe werk, een tbs-kliniek, heeft ze het als sociotherapeut naar haar zin. Ze heeft leuke collega’s. Een van haar collega’s woont in de buurt en vindt haar wel meer dan leuk. Vind ze de aanwijzingen wie haar vader is? En hoe loopt het af met de collega? En voor wie krijgt ze warme gevoelens? Je leest het in de spannende thriller “Later als ik dood ben”.

Ilse Ruijters heeft hiermee een mooie psychologische thriller neergezet. We lezen over Elin en haar zoektocht naar haar verleden en haar roots. Verblind hierdoor komt ze in foute situaties terecht die grensoverschrijdend zijn. Ze weet dit maar gaat toch door...op zoek naar de antwoorden. En komt hierdoor tussen de psychologische spelletjes van de anderen terecht. Ook met de tbs-bewoners, die er niet voor niets zitten. De spanning is bijna voelbaar is..en neemt toe naarmate het verhaal vordert. Door het verschil in verhaalperspectief van heden, de flashbacks van het verleden en het deel over  “later” .. lezen we het “ik-verhaal” over Elin, haar moeder , haar vader, Rem en de anderen en komen we er achter hoe het in elkaar steekt, valt de puzzel langzaam in elkaar en komt het verhaal zo samen tot een heftig einde…met plottwist.

Genoten van het boek, een aanrader voor ieder die houd van psychologische spanning. Wachtend op haar volgende boek..zeg ik ...Well Done!

Ilse Ruijters 24 juni 1979) studeerde communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, met als specialisatie media entertainment. Haar keuzevakken vulde ze in bij de faculteit Nederlands.

In 2008 won ze de IVIO Andries Greinerprijs, een aanmoedigingsprijs voor Flevolands schrijftalent. Dat betekende een boost voor haar schrijfcarrière. Ze zegde haar baan in loondienst op, kocht van het prijzengeld een nieuwe laptop en ging als freelance publicist aan de slag.

Met De onderkant van sneeuw debuteerde Ilse in 2014 als thrillerschrijfster. Deze huiveringwekkende psychologische vrouwenthriller kwam uit bij The House of Books en werd bekroond met de Hebban Thriller Debuutprijs.

Gehele waardering:   Ik geef het boek 4 sterren!

Spanning: 4
Plot: 5