Terugblik: Meet & Greet B.A. Paris


Een middag met de Queen of Domestic Crime!


Onderwerp: Meet & Greet
Auteur: B.A. Paris
Locatie: Uitgeverij Ambo Anthos, te Amsterdam.

Datum: 28-08-20017








Beste lezers,

In 2016 maakte ik "kennis" met B.A. Paris en las het boek "achter gesloten deuren". Bij het lezen werd ik gelijk gevangen door het verhaal. Het voor mij totaal nieuwe genre Domestic Crime, sloeg aan. Dit jaar kreeg ik een bericht van Ambo Anthos, met de vraag, of ik ook haar nieuwste boek wilde lezen. Eh jaha. Zeker weten. Opnieuw werd ik vanaf het begin het verhaal in gezogen..en hield de spanning mij vast tot het einde van het boek. 

Van Storytel ontving ik begin augustus een mailtje met uitnodiging voor een Meet & Greet, met niemand minder dan B.A. Paris.  Maar dat was dan wel op maandagmiddag 28-08. Mijn nieuwsgierigheid won het van mijn ratio..dat ik moest werken en ik meldde mij aan. Het was helemaal aan mijn aandacht ontschoten....toen ik de aankondiging opnieuw las op de website van de uitgeverij Ambo Anthos. Hoe zou het er voor staan? Het antwoord kwam de week voor de Meet & Greet, een herinnering voor het doorgeven van de gegevens. Storytel wachtte nog op mijn input..Oh, ja, zei ik tegen mijn collega, maar ik kan niet gaan..op maandag moet ik werken. Nou, zei de collega, misschien gaat het wel lukken hoor! We zijn met genoeg. 





Let's go ..to the Meet & Greet


Het is zover: We gaan naar B.A. Paris! De perrons waren flink vol, die maandagmiddag. Maar het treinen is oh zo leuk. Het eindstation nog zoveel leuker.  Eenmaal bij de de uitgeverij Ambo Anthos, we wisten de weg nog van de vorige keer bij Esther Verhoef, was het nog rustig qua aantal mensen. Bijna ingedut in de hal..zag ik iemand met een rode haarbos met een dame met compleet, nu B.A. Paris nog.  gekortwiekt haar, nee..eh ja..daar kwamen medebloggers Julia van Juul's Boekwinkeltje en Sandra van Meer dan Sandra ook aangelopen! De pret was compleet, nu B.A. Paris nog. 

Sandra & Julia


Koffie of thee? De gezellige dames van Ambo Anthos & Storytel stonden het gezelschap al op te wachten. De verse koffie geurde heerlijk en de koekjes lagen er heerlijk bij. Nu B.A. Paris nog! Maar dat was even wachten, maar het werd goed beloond. Daar kwam ze al aan. 


B.A. Paris zit op haar praatstoel..




B.A. Paris is een pseudoniem van een Frans-Ierse schrijver. Ze groeide op in Engeland, maar heeft veel tijd doorgebracht in Frankrijk. Ze was werkzaam in de financiële wereld en was ook als lerares. Momenteel woont ze in Frankrijk. 
Ze gebruikt een pseudoniem omdat ze zich veilig voelde om haar initialen te gebruiken voor het debuut, zodat het wat afstand gaf. Want haar eerste naam was een mondvol en dat vond ze niet altijd leuk. En het was toch spannend zo'n eerste debuut. Met "Achter gesloten deuren" kreeg ze veel succes. Na dit succesvolle debuut kwam dit jaar "Verbroken" uit. In 2018 en 2019 volgen er nog twee van haar hand. De fans zullen dus nog even geduld moeten hebben, maar kijken er zeker al reikhalzend naar uit. Auteur B.A. Paris werd geïnterviewd door Ambo Anthos, die in real-life Bernadette heet en woonde 20 jaar geleden in Nederland. In Den Haag verbleef ze voor ongeveer 5 jaar vertelde ze. Ze houd erg van ons Holland en haar dochter verblijft hier nu. Naast een dochter heeft ze nog meer kids ( vijf dochters in totaal). Ze was 5 jaar thuis om voor de kids te zorgen. Haar dochter wilde graag meedoen aan een schrijfwedstrijd. Toen bleek dat ze te jong was, 16 jaar nog maar, deed haar moeder hier aan mee. Tot grote verrassing van velen. Zonder enige druk..bleef B.A. Paris schrijven en kwam haar 1e boek tot stand. Met haar debuut kreeg ze veel aandacht en hoge verkoopcijfers. Ze wist niet wat haar overkwam. Haar leven veranderde hierdoor totaal. Ze wist niet veel van verkoopcijfers en begreep dat het boek in verschillende landen uit zou komen. Ze was trots en verrast. Ze kon de verkoopcijfers maar niet geloven. Bij het schrijven van haar 2e boek, zat er meer pressie en druk achter.

Wat is het geheim van B.A. Paris?
Never give up, just go on. Dus geef nooit op, en ga gewoon door ondanks wat anderen van je denken of vinden. 



Achter gesloten deuren/ behind closed doors, gaat over het perfecte stel Grace en Jack. Zij denkt de perfecte echtgenoot te hebben gevonden. Maar de love-bubble spat snel uit elkaar, tijdens de huwelijksnacht al. Tot grote schrik van Grace. Met grote vaart en flinke spanning vertelt B.A. Paris het verhaal over Grace en de terror van een echtgenoot die Jack heet. Maar hoe kwam Bernadette eigenlijk op dit verhaal? Ze werd geïnspireerd om over het karakter van Jack te schrijven, toen ze op een trouwerij was van vrienden. Haar fantasie ging met haar op de loop en het karakter van Jack was geboren.  Jack bleek een erge "Controlling husband"te zijn en schreef als het ware zelf zijn verhaal. "His caracter did all the writing", zei B.A. Paris tegen haar publiek. Alsof Jack het overnam en het zelf verder schreef. Het mooie is, dat dit boek al worden verfilmd. B.A. Paris vroeg het publiek welke acteur Jack het beste zou kunnen spelen. Hij moet wel rondom de 40 jaar zijn. Dat wel. De ideeën kwamen uit de hele zaal.  


B.A. Paris leest voor uit Gebroken/ The Breakdown 



Gebroken/ The Breakdown, haar 2e een boek over domestic crime, gaat over een ander stel. Cass gaat naar huis van een feestje en rijdt met de auto naar huis. Ze belt nog even met manlief en verzekert hem dat ze niet door het bos zal rijden. Echter de storm rukt op, en ze neemt toch de korte route. Onderweg ziet ze een auto staan. Het lijkt of er iemand in zit. Moet ze stoppen..of doorrijden?. Dat is het dilemma eigenlijk van dit 2e mooie boek. Maar hoe kwam B.A. Paris dan op dit verhaal? Op een dag rijdt ze in de auto en bedenkt zich ineens iets- zou ze nu uitstappen als er een auto langs de weg stond? En als er een man of vrouw in zat, zou ze dan stoppen? Ze bleef hier maar over na denken en dit gaf haar de inspiratie voor boek 2. 



Auteur B.A. Paris & Annette 
      


B.A. Paris las als kind erg veel boeken en had toen al een grote fantasie. Als ze begint met schrijven maken de karakters het verhaal af, zegt ze. Ze plot het niet af, maar laat het gebeuren. Het middelste deel van het boek is het ergste deel. Het einde is het mooist, vind ze. 

Een tipje van de sluier over het 3e boek: Twaalf jaar geleden verdwijnt er een vrouw. Wat is er precies gebeurt? Haar vriend vertelt het verhaal. Dit in tegenstelling tot het boek over Grace. Het boek wordt begin 2018 verwacht. Het is zeker een domestic crime, maar een ander soort verhaal als de 2 voorgaande. De vrouw is dan niet langer the victim.

Nou, B.A. Paris, we zijn natuurlijk erg nieuwsgierig geworden naar dit 3e boek!



B.A Paris, Julia, Annette & Sandra
     

We bedanken Ambo Anthos & Storytel voor de organisatie van deze mooie middag. En ik neem afscheid, van B.A. Paris en mijn mede-blog-vrienden.


Het was een top-middag, tot de volgende keer!

Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Boeken 







Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie