Meet & Greet: Camilla Läckberg- Heks

Prachtige ontmoeting met Camilla Läckberg






Birdy's Boeken on tour!



Beste lezers,

Allereerst veel dank aan Eci & Ambo Anthos, voor deze mooie uitnodiging.

Vandaag was een heel bijzondere dag. Het begon al op 13 september, toen ik van Bonny Steijgerwalt, campagnemanager van ECI, een mailtje kreeg. We mochten naar de Meet & Greet, van Camilla Läckberg. De vreugde was hier groot. Erg groot. Dit weekend bezoekt Camilla Läckberg namelijk Vlaanderen en Nederland ter promotie van haar nieuwste thriller Heks. (#Häxan in het Zweeds).


Het vertrek

Vandaag 24 september het vertrek. Er zou een extra gast mee gaan: TomTom. Gisteren hadden we hem nog ingefluisterd hoe de route zou verlopen. En wat de eindbestemming was. Maar vanmorgen had TomTom er gewoon geen zin in. Zijn gezicht stond donker en hij maakte geen contact meer met de buitenwereld. Blogster Annette rende dus maar snel naar binnen om de route via een planner te gaan uitprinten. 

Onderweg

Met het papiertje redden we ons wel. Helaas heeft Utrecht vele afslagen, en staat er niet overal een straatnaam bij. Berculoweg..geen idee?. Wel was daar een afslag voor een voetbalstadion, maar die zou het toch niet zijn? Na 3 rondjes..bleek dat dus de afslag. Ik zal er niet bij vertellen, dat er ook nog voetbal was, veel drukte en weinig parkeerplek. 






Aangekomen in een mooie lokatie

Eenmaal aangekomen in de leuke locatie, De Moestuin, te Utrecht, was het vol met mensen en vol op de parking. Dus ja. Achterin was nog 1 plekje op een bankje. Snik.



De lieve mensen van "achter de schermen" voor koffie, thee en boeken.


Niet getreurd, een lieve mevrouw vroeg al of ik koffie lustte, en dat maakte alles weer goed. Wat een lekker bakje koffie al niet kan doen. Camilla werd geïnterviewd. En het was al begonnen. Al luisterend kreeg ik er weer zin in. Wat een heerlijk mens met vlotte babbel was dat. Camilla ..all the way from Sweden!




Een leuk interview met Camilla Läckberg




Hej Camilla Läckberg

Auteur en gast van de ochtend, is geboren op 30 augustus 1974, in Fjällbacka, te Sweden. Ze heeft hier haar jeugdjaren doorgebracht. En woont nu met man, en 4 kids in Stockholm. Regelmatig komt ze nog in dit stadje, waar haar moeder woont. Die spreekt ze 3x per dag om op de hoogte te zijn en te blijven van alle nieuwtjes.  Vroeger wilde ze graag bij de politie. Maar gezien ze dan 2 jaar de straat op moest om eea te gaan leren, dat stond haar weer tegen. Haar vader was in de jaren '50 ook bij de politie vertelde ze het publiek. Haar studie liep anders, en ze werd econoom. En is nu schrijfster. 

Ze trouwde met een politieman. Net als Erica, de hoofdpersoon in de serie thrillerboeken. Ze had een ware struggle met de kritieken die ze kreeg op haar, door anderen. Op haar onafhankelijkheid en haar kinderen.  Ze vertelt, dat ze erg van haar kinderen houdt, maar ook van haar werk. Het zijn meestal de vrouwen, die elkaar bekritiseren vertelt Camilla. Ze legt uit over de strijd met haar kids. En vertelt dat mannen en vaders ook zeker een stukje kunnen meedoen in de opvoeding en kinderzorg. 



Een hele drukke oranjerie, in de Moestuin te Utrecht

Het was niet zo zeer het eerste plan om een serie te schrijven, maar gezien ze van de boeken houdt van Elizabeth George..kwam ze zo wel op het idee. Ze wilde graag "in the same kind of universe" zijn. Ze koos een plek waar ze geboren was en daar zouden de boeken/ verhalen plaatsvinden. ( Kies een plek, waar je mee bekend bent, zei ze.).

Camilla schrijft ook kinderboeken. In elk boek, wil ze de hoofdpersoon vernoemen naar een van haar kinderen. Zo vertelde ze over een verhaal over "Super-Charly".  Ze is bezig met een verhaal over haar dochtertje. Daarnaast schrijft ze graag muziek, om zich maar niet te hoeven vervelen. "To challenge myselve to keep energized for the books". Aldus Camilla.




Het eerste boek: Ijsprinses


Het begon voor haar & voor mij bij IJsprinses

In 2002 schreef Camilla Läckberg de eerste uit de reeks: Ijsprinses. Voor mij heeft dit boek een extra betekenis. Het boek heb ik gelezen in een periode dat ik baan ben verloren. Waar ik jaren met veel plezier had gewerkt, was weg. Ik zeg altijd "boeken hebben mij gered" en dat is echt zo. Mijn lieve buurvrouw stopte af en toe een boek door de brievenbus. Daardoor ben ik weer gaan lezen, en kwam ik in aanraking met Camilla. Ze heeft een extra plekje in mijn hart. Dit blog gaat natuurlijk over de Meet & Greet. Daar wil je over lezen. Maar dit kan ik niet overslaan. Ze heeft te maken met het ontstaan van mijn blog. Met de "reborn" van mijn passie: boeken.

Het boek "Ijsprinses" vond ik geweldig, ik weet nog precies hoe het ging. En Camilla Läckberg kwam op mijn lijstje. Voor Camilla Läckberg was de periode van Ijsprinses ook heel bijzonder, want in de week dat het boek naar de uitgever ging, beviel ze van haar eerste kindje. Ze heeft er inmiddels 4. 

Op haar website http://www.camillalackberg.com/camilla-lackberg/ lees ik, dat ze in haar vroege jeugdjaren talent had voor het vertellen van spannende verhalen. Haar echte 1e boek schreef, op 5-jarige leeftijd. Het boek heette Tomten, the first Santa Claus. Het bleek een bloeddorstig verhaal. Waar ze niet meer verder ging. Ze koos voor een wat meer traditioneler carrière.  




Wat een prachtig mens, zo hartelijk en vol vibes!!


Mijn vraag aan Camilla Läckberg


Na het interview was er gelegenheid om vragen te stellen. Mijn vraag was: *Hoe begin je aan een boek? Maak je een heel plan, of maakt het karakter het verhaal af?
Ze vertelt dat soms een situatie die gebeurt haar kan triggeren tot het verhaal. Dan is de moordenaar en de situatie al bekend, en moet het verhaal eromheen volgen. Ongeveer 2% van het verhaal is van tevoren helemaal bekend. Dan weet ze niet altijd hoe het gaat. En als dat bekend is, denkt ze "oja, het gaat zo en zo".



Daar is ie dan: Heks! 


Haar nieuwe boek Heks

Natuurlijk waren we vandaag bij Camilla Läckberg, vanwege haar nieuwste boek. Ze vertelt dat haar nieuwe boek "Heks" lovend is ontvangen. Veel mooie en blije reacties ontvangt ze van dit boek. Ze wordt hier heel erg blij van en als ze dan een minder momentje heeft, zet ze op In stagram #Häksan. Dan wordt ze snel weer blij. Het boek is 'the most complexed book', het heksenverhaal heeft haar erg geraakt. De verhalen over heksen zijn in Zweden 'the cruellest', ze deden daar de ergste dingen met mensen, als ze dachten dat je een heks was. De waterproef: Zo werd je met handen en voeten vastgebonden in het water gegooid, bleef je drijven dan was je een heks, zonk je dan mocht je naar huis, maar veelal ging je dan ook dood. Gelukkig werd deze waterproef in 1593 in Nederland verboden.   

Signeren en mooie foto's 







Smile!

Camilla's shoes make a girls best friend

  


Whoopi |leuk

Het was een hele fijne ochtend, ontzettend genoten. Een aantal andere bloggers (Julia, Sandra, Shirley, Connie Flipse, en anderen.) was ook aanwezig, maar door de drukte was er geen tijd voor een leuk praatje. Natuurlijk hebben we wel even gezwaaid. En bij de uitgang kregen we een leuke goodiebag uitgereikt, met de Libelle Bookazine van Ijsprinses, een poster van het nieuwe boek Heks, een folder van Eci en wat snoep. dat was natuurlijk een leuke verrassing!
Fijne dag en pas op elkaar!
Annette Overvoorde

Birdy's Boeken.




Goodiebag met libelle Bookazine + het mooie gesigneerde boek Heks 





Bedankt, ECI!





   



Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie