Ingrid van Weegen-Door vele vensters deel 2

Recensie


Titel: Door vele vensters, deel 2
Auteur: Ingrid van Weegen
Uitgeverij: De bron
Genre: Gedichtenbundel / Poëzie
Uitgave: November 2017






Beste lezers,

Deze gedichtenbundel werd mij aangeboden door Ingrid van der Weegen. Mijn nieuwsgierigheid was groot. Het is een prachtig mooi verzamelwerk, met stuk voor stuk juweeltjes van gedichten. Ik was onder de indruk en ben dit nog. Het raakte de gevoelige snaar. Daarna kwam er kippenvel.
Kijk je mee, wat ik er verder van vond?

De auteur

Ingrid van der Weegen (1964) is geboren in Bergen op Zoom. In 2010 nam ze een moedig besluit en startte ze met haar fictiethriller The Scent. Ze schrijft ook gedichten. Op 11 juli 2014 verscheen haar eerste gedichtenbundel Levensmomenten. En sinds 11 juni 2015 staat in opdracht van Rijkswaterstaathaar gedicht "een stil verbond is gesloten" tentoongesteld en omlijst door een prachtig kunstwerk, in het Topshuis Oosterscheldekering Zeeland. Ook opent Rijkswaterstaat een promotiefilm met haar gedicht over de watersnoodramp in 1953.

De gedichtenbundel

Het boekje bestaat uit 118 bladzijdes voor mooie teksten en afbeeldingen. Het zijn in totaal 56 gedichten met verschillende thema's. De cover is mooi glossy, met een afbeelding van een doorkijkje in een dorpsstraatje. Een smal straatje, met in de verte een aantal authentieke huisjes. Met links overhellende boomtakken met paarse bloemetjes. Het doet een beetje idyllisch aan.


¶ Deze reis was een eerbetoon aan mijzelf, een persoonlijke stille tocht,¶


Voordat ik begin, blader ik de bundel even door. Elk gedicht heeft een mooie afbeelding. Meestal op het linkerblad. De afbeeldingen zijn mooi en passend, bij de verschillende thema's. "Mijn stille tocht" is het eerste gedicht. Het is een terugblik, naar alles wat is geweest. Als je begint met lezen, valt mij op dat de regels, en de woorden je gelijk aanraken. Want, oh..wat gaat de tijd toch snel. En oh, wat is het leuk om dat alles wat geweest is, even terug te halen. "Deze reis was een eerbetoon aan mijzelf, een persoonlijke stille tocht". Ik lees en ben er even stil van...onder de indruk en de bundel is nog maar net begonnen..



Stuurloos


Ze raken je diep in je hart


Stuk voor stuk is het mooie poëzie. Het zijn gedichten uit het leven gegrepen, Schrijfsels die je raken, diep in je hart. Zo gaat het over loslaten, liefde, verlost zijn, voltooid leven en doodgaan. Ook het gedicht "Stuurloos" is prachtig en erg indrukwekkend. "Ik ben stuurloos, geen anker houdt mij op zijn plaats". In deze tijd zijn er misschien meer mensen stuurloos. Ze missen iets belangrijks. Dan kan dit gedicht hen steun geven. Het benoemt het zoals het is en geeft hen mogelijk de kracht om de dag verder in te gaan.  Het is op zo'n manier vormgegeven, dat het staat als een huis. Helder, duidelijk met emotie. Het raakt maar geeft ook een reikende hand. Een soort bemoediging. En dat is erg knap.

¶ Het kind in mij, dat komt en gaat en neemt mij zo nu en dan bij de hand.¶


Door vele vensters, deel 2, is een prachtige bundel vol juweeltjes. Om zo eens door te nemen of voor een momentje van steun om in te gaan lezen. Het zal velen kracht geven, blijdschap geven of een houvast bij het laten gaan van hun dierbaren.

Het boek met de vele vensters hoort eigenlijk bij iedereen een mooi plekje te krijgen.

Waardering: 5 sterren,


Hartelijke groeten,

Annette Overvoorde
Birdy's Boeken





Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie