Corine Hartman- Een vlaag van waanzin

Recensie


Titel: Een vlaag van waanzin
Auteur: Corine Hartman
Uitgeverij: Cargo
Genre: Psychologische thriller ( Domestic noir).
Uitgave: februari 2016



¶Een waanzinnig boek met onbevredigend einde. 

Annette Overvoorde, Birdy's Boeken.¶





Beste lezers,

In de zomer van 2016 las ik dit boek. Enthousiast begon ik met lezen. Halverwege stopte ik even. En las snel door. Wat vond ik er eigenlijk van? 
Je leest het hier! 



{ “Dat ik dit nooit, nooit heb gewild, doet niet ter zake. Het is ijdele hoop te denken dat ze ooit weer een normaal leven zullen leiden, met een partner die begrijpt dat zij geen schuld hebben, dat zij er niets maar dan  ook niets aan kunnen doen.”} 


Het verhaal

Anthonie en Romée van Baerle zijn al 16 jaar getrouwd. En hebben 3 kinderen. Ze vormen het perfecte gezin. Na deze 16 jaar huwelijk worden er wat scheurtjes zichtbaar in hun huwelijks samenzijn. Anthonie vindt zijn vrouw wat stil. Hij wordt dan ook erg achterdochtig, na een school reünie van Romée. Ze geeft aan dat er niets aan de hand is. Maar is dat echt zo?
Romée vindt haar man de laatste tijd zo achterdochtig, en hij stelt steeds vragen. Ze heeft dan ook geen zin in al deze vragen. Er is totaal geen rede toe.
of eigenlijk wel? Ze wil een tijdje alleen zijn om na te denken. Maar Anthonie denkt er het mijne van, en gaat tot actie over. In een vlaag van waanzin.

¶“Het vieren van een verjaardag was misschien vooral een vorm van ontkenning dat het leven eindig is. Een tong uitsteken naar het onvermijdelijke.”¶  

De elementen: perfecte schijn, verdriet en teleurstelling.

De cover oogt wat mistroostig, een dood vogeltje, een roodborstje, ligt op zijn kantje en is door.  De titel “Een vlaag van waanzin “ is in principe een korte samenvatting, van het boek. Het verhaal is geschreven in “Ik”-vorm, vanuit Anthonie en vanuit de 3e persoon wordt over zijn vrouw Romée verteld.  Aan dit boek met in totaal 51 -tellende hoofdstukken moest ik erg wennen. Met name aan de schrijfstijl. In het boek wordt uiteen gezet, wat de beweegredenen zijn van Anthonie, en hoe hij komt tot zijn daad. Meerdere thema’s komen voorbij, het verdriet, de teleurstelling in elkaar, de frustratie en de liefde voor elkaar die er toch nog is. Is er een boodschap aanwezig in dit boek? Je zou kunnen zeggen, Zelfs in een perfect gezin, kan er iets gigantisch mislopen.


¶“ We houden een illusie in stand. Zeg dat wel. “¶

Conclusie: een onbevredigend einde.

De schrijver Corine Hartman heeft hiermee een bijzonder verhaal neergezet. In een vlaag van waanzin lezen we meer van Anthonie en Romée. Door meerdere perspectieven wordt het verhaal uiteengezet. Het boek moet even op gang komen. De schrijfstijl van Corine Hartman ben ik niet zo gewend, en ik moet er ook mijn weg in vinden. Vanaf bladzijde 100 komt het lekker op gang. De karakters worden goed uitgewerkt, maar toch vind ik het redelijk vlak blijven.


Het boek van Corine Hartman is vlot geschreven en het verhaal en de spanning zijn goed opgebouwd. In Een vlaag van waanzin hoopte ik te kunnen lezen, waarom Anthonie zijn vrouw doodt. Dit is gedeeltelijk duidelijk geworden. Ik sloot het boek met een klein onbevredigd gevoel. Mogelijk had ik er meer van verwacht...en heb even gewacht met mijn recensie.





De auteur

De schrijfster Corine Hartman is een gevierd thrillerschrijfster. Met meerdere Gouden Strop-nominaties, Crimezone Awards en viersterren-recensies in VN’s kritische Detective & Thrillergids in haar bezit, geldt Corine Hartman als een van de meest gelauwerde en gewaardeerde thrillerschrijvers van ons land. Hartman vestigde haar naam in het thrillergenre definitief met de unieke, succesvolle serie rondom de onorthodoxe rechercheur Jessica Haider.

Met "Een vlaag van waanzin" schreef zij de eerste van de IJsselmoorden, gebaseerd op waargebeurde familie-drama-verhalen. Authenticiteit is een belangrijke factor in haar thrillers. ‘Misschien wel het allerbelangrijkst', aldus Corine Hartman*.
(interview Hebban.).

Mijn waardering

Dit boek krijgt 3,5 sterren.

Originaliteit: 3
Spanning: 4
Plot / de clou: 3
leesplezier:  4
psychologie: 4
Einde: 3





Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie