Frederik Baas - Dagboek uit de rivier

Recensie


Titel: Dagboek uit de rivier
Auteur: Frederik Baas
Uitgeverij: Ambo Anthos

Genre: Literaire thriller
Uitgave: februari 2017

Pagina's: 241 bladzijdes.










***Het is werkelijk prachtig, als je zo kan schrijven***



Dagboek uit de rivier van Frederik Baas is een subtiele, ingenieuze thriller. Frederik Baas is een pseudoniem van Jan van Mersbergen, die eerder onder andere Naar de overkant van de nacht en De laatste ontsnapping schreef. Naar de overkant van de nacht werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs en won de BNG Nieuwe Literatuurprijs.


Samenvatting:
Barbara heeft na een nare tijd de knoop doorgehakt, en wil scheiden. Het ligt alweer een tijdje achter haar, als ze Robert ontmoet. Hij is uitgever van beroep. Ze hebben het leuk samen en plannen een vakantie. Het wordt een week in de Ardennen. Ze bedenken zich dat een van de auteurs een huisje heeft in de Ardennen, via hem huren ze een vakantieboerderij.

De schrijver/ verteller schreef een succesvol debuut, over zijn moeder. En kocht daar een huis van in de Ardennen. Nu is hij bezig met zijn 2e boek, maar dat duurt al 4 jaar eigenlijk. Hij wil het gaan hebben over het meisje wat 4 jaar vermist is. Maar het onderzoek loopt vast. En het boek nu ook. De komst van Robert gaf een beetje druk op het schrijfproces.

{ "Lezers duiden je aan de hand van wat je kunt of waar je woont: schrijver in de Ardennen. Uitgevers duiden je aan de hand van je gebreken. Het eerste waar een uitgever aan denkt: boeken. En dan denken ze niet aan de boeken die er al zijn maar aan een nieuw boek, en of dat er komt".} 

Barbara heeft de auteur eerder ontmoet op een debuutfeestje. Ze kunnen goed met elkaar overweg. Als haar zoon Rens zich gaat vervelen bedenkt ze een plan. Als Robert druk is met werk, gaan ze wandelen met de hond. Met zijn drieën lopen ze verder. In de buurt is een rivier. Barbara vindt toevallig wat briefjes, met tekst erop geschreven. Rens is gelijk alert en wil er meer over weten. Het lijkt erop dat ze van het verdwenen meisje zijn. Kan dat wel? Rens wil er meer van weten en zo komen ze ook gelijk langs het huis waar ze woonde. Maar of dat zou zo slim is?

{ "En hij noemde mijn naam, op een manier waaruit bleek dat ik een bekend figuur ben, een belangrijke schrijver. Gebeurt heel vaak met mijn naam. De status van: die moet je kennen. Alsof twee kabeltjes contact maakten, het lichtje ging branden, en daar was ik. Die schrijver in de Ardennen."} 


De elementen:
Het verhaal wordt verteld vanuit de perspectief van de schrijver die niet bij naam genoemd wordt. En dus verteller is van het verhaal. Hij is ook een karakter in het boek. De titel doet vermoeden, dat de schrijver vertelt uit zijn dagboek, aan de rivier. Maar gezien er iets gevonden wordt in de rivier dat lijkt op een dagboek, ligt dit dus anders. Het verhaal van Barbara en Rens wordt verteld in 3e persoon. En is prettig leesbaar. Eerlijk gezegd moest ik even inkomen, en ben ik 3x opnieuw begonnen aan de eerste hoofdstukken. Daarna kreeg het boek mij in zijn greep en kwam het verhaal in een stroomversnelling terecht.
   
 {‘Het wordt helemaal niks met dat boek,’ zei ik en ik stond op om te gaan koken. ‘Het klinkt alsof je het op gaat geven,’ zei Barbara. ‘Dat heb ik al gedaan.’} 

Mijn mening over het boek:
Frederik Baas , alias voor Jan van Mersbergen, heeft hiermee een mooie en verrassende literaire thriller geschreven. Wat begint als een rustige roman, die wat voortkabbelt, mondt uit in een waar mysterie en dat is heel knap gedaan.

In mooie zinnen weet Frederik Baas echt te boeien. Met hier en daar wat flashbacks komen de karakters goed tot hun recht en is het duidelijk. Zo is te lezen hoe de schrijver Barbara met zijn moeder vergelijkt. Een vrouw vol kracht en moed. Prachtig. Daarnaast beschrijft hij Barbara ook als een vrouw met een rugzakje, die steeds maar aan haar ex-man moet denken en dit niet kan loslaten. Aan Robert heeft ze een nieuw houvast. Langzaam komt haar geluk weer terug..of toch niet? Dat is de vraag. En de lezer blijft met meer vragen zitten en op zich is dat ook wel knap.

Frederik Baas is erin geslaagd een bijzonder stuk neer te zetten.
Aan het eind zit een plottwist van jawelste, bijna werd ik van mijn stoel geblazen, door een grote onverwachte golf..in die stroomversnelling waar ik al in zat. Het is werkelijk prachtig, als je zo kan schrijven. Ik heb er van genoten. 




{ "Een roman is een beeldende kunst. 
En een thriller is een puzzel"- 
Frederik Baas, op de site van Bookchoice.} 



Hebban 


De auteur:
Frederik Baas is de alias voor Jan van Mersbergen. dit is zijn thrillerdebuut.
Jan van Mersbergen (1971) schreef acht romans, een novelle, een verboeking en onder pseudoniem een thriller. Zijn romans zijn vertaald in acht talen, hij trad op in negen landen over de hele wereld, zijn werk ging op voor tien verschillende prijzen. Bekroond met: F. Bordewijkprijs (De laatste ontsnapping) en BNG Nieuwe Literatuurprijs (Naar de overkant van de nacht).


Waardering: 5 sterren.

Originaliteit: 5
Spanning: 4
Leesplezier: 5
plot/ clou: 5
einde: 5 +







Reacties

Populaire posts van deze blog

Simone van der Vlugt- Schilderslief

Thriller Recensie: Loes den Hollander - Geloof mij nooit.

De Camino - Anya Niewierra - De recensie